maanantai 8. lokakuuta 2012

Pakkoruotsi.


Suomessa on laki jonka mukaan jokaisen Suomen kansalaisen on aloitettava ruotsinkielen opiskelu viimeistään 7-luokalla. Vastaavasti myös ruotsinkielisten on opiskeltava suomea, tietääkseni myös viimeistään 7-luokalla.

Kun itse aloitin 7-luokan, aloitin myös ruotsin opiskelut. Muistan kun opinto-ohjaaja pyysi minun somalialaisen koulukaverin allekirjoittamaan paperia jonka jälkeen hän sai vapautuksen ruotsin opiskelusta. Tämä oli siksi koska hän ei ollut Suomen kansalainen. Kysyin että voinko minäkin saada vapautuksen johon hän nauraen totesi että ei se onnistu.

En silloin vielä tajunnut tätä pakkoruotsi systeemiä vaikka se ruotsi automaattisesti tuli minun lukujärjestykseen, mutta ajattelin että jos kaverini voi saada vapautuksen niin miksi en minä voi saada. Mutta se selvisi myöhemmin.

Minua otti päähän kun en saanut vapautusta mutta se ei johtunut siitä että en tykännyt ruotsinkielestä, vaan siitä että minulla olisi ollut vähemmän opiskeltavaa. Tykkäsin itse asiassa ruotsista ja se oli yksi minun lempiaineistani.

Myöhemmin olen ollut kiitollinen pakkoruotsista. Se on auttanut minua elämässäni kun muutin ruotsiin. Osasin jo jotenkuten kommunikoida ruotsiksi eikä minun tarvinnut aloittaa maan kielen opiskelua ihan alkeista.
Mutta monille muille pakkoruotsi on ollut iso haitta. Muistan kuinka eräs tuttuni kirosi sitä kun ei voinut opiskella ranskaa koska ruotsi oli tiellä. Hän olisi paljon mieluimmin opiskellut ranskaa kuin ruotsia. Moni vihaa Ruotsia ja ruotsinkieltä koska heidät pakotetaan opiskelemaan ruotsia.

Silmiini pisti ajankohtainen kakkonen ohjelma Youtubessa ja katoin kaikki 12 videota mitä se ohjelma sisälsi. Siellä oli erimielisyyksiä suomenkielisten ja ruotsinkielisten välillä. Ruotsinkieliset halusivat säilyttää pakkoruotsin ja suomenkieliset halusi poistaa pakkoruotsin.

Itse olen sitä mieltä että se pitäisi poistaa. Suomi on ollut ruotsin vallan alla mutta Suomi on myös ollut Venäjän vallan alla. Suomessa ei ole pelkästään ruotsinkielisiä vaan myös venäjän, saamen, viron, somalian, arabian ym. kielisiä.

 Täällä Ruotsissa taas suomi on vähemmistökieli ja suomalaisilla on oikeus saada palvelua suomeksi. Mutta en tiedä onko kouluissa miten paljon edes tarjolla suomenkielen opiskelua mutta siitä olen varma että pakko ei ole suomea opiskella.

Kyllä sitä ruotsinkielistä palvelua voi silti saada vaikka ei pakkoruotsia olisi. Suomessa tulee aina olemaan suomenruotsalaisia joita voi palkata tai sitten suomenkielisiä jotka ovat päättäneet opiskella ruotsia vaikka ei ole pakko. Täälläkin löytyy suomenkielisiä vähän sieltä sun täältä vaikka ei pakkosuomea ole. 

Tämä on ensimmäinen osa siitä ajankohtaisen kakkosen ohjelmasta:


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti