Väkiluku
Tukholmassa kasvaa ja tarve julkiseen liikenteeseen kasvaa. Raideliikennettä on
enemmän mitä esimerkiksi Helsingissä ja lisää on tulossa esimerkiksi juuri
rakenteilla oleva citybana junaliikenne.
Julkisilla
liikkuminen ei ole ilmaista vaan siitä on maksettava. Jos et ole maksanut ja
jäät siitä kiinni niin siitä seuraa sakkoja. Se on siis varastamista. Matkoista
maksetaan sen takia jotta esimerkiksi SL joka on paikallinen HSL, pysyisi
pystyssä ja liikenne toimisi.
Työntekijöiden
palkat, huoltotyöt, rakentamiset ym. pitää pystyy maksamaan. Saamien tietojeni
mukaan SL saa puolet tuloista verorahoista ja puolet lipputuloista.
On olemassa
ihmisiä jotka ovat sitä mieltä että ne tulot on tultava kokonaan verorahoista.
He ajattelevat että julkisilla liikkuminen on oltava jokamiehen oikeus ja
siihen on köyhälläkin oltava varaa. He kapinoivat nykyistä systeemiä sillä että
he itse kulkevat julkisilla ilman että maksavat matkaansa, lakia rikkoen.
Ymmärrän heidän periaatteen
ja itsellänihän on tällä hetkellä tiukka tilanne ja en tiedä pystyisinkö
kulkemaan julkisilla jos pitäisi päivittäin kulkea. Kuljen vaan silloin tällöin
ja silloin ostan sellaisen leimattavan lipun mutta kuukausilippuun ei ole tarvetta.
Vaikka rahat on tiukilla, ostan silti lipun kulkiessani julkisilla koska
tämänhetkinen laki sanoo niin.
Nämä jotka ei
osta lippua, aiheuttaa vaan ongelmia meille jotka haluaa matkasta rehellisesti
maksaa sillä lipunhintojen jatkuva korotus johtuu m.m. siitä että jotkut eivät maksa matkaansa
mutta silti SL:llä pitää olla resursseja palvella heitä.
Myös junan ovien väliin
viimetingassa juokseminen ja näin ollen ovien väkisin auki pitäminen korottaa
lippujenhintoja koska ovi menee rikki ja se pitää huoltaa ja sehän myös maksaa.
Sama on jos bussipysäkin lasi hajotetaan tai graafiittejä töhrätään joka
puolelle, kaikki ilkivalta maksaa SL:lle ja niiden maksaja on loppujen lopuksi lipunostajat.
Jos siis nämä
ihmiset haluavat että julkinen liikenne toimisi täysin verorahojen varassa niin
he voivat sitä yrittää vaatia laillisin keinoin mutta niin kauan kun lipusta on
maksettava niin siitä kuuluu maksaa, muutoin tekee kanssamatkustajille
karhunpalveluksen.
Ja sitten
kannattaa miettiä sitä että jos julkinen liikenne kulkisi täysin verovaroilla,
eli 100%, eikä 50% niin kun nytten niin silloinhan se toinen 50% mikä menisi
julkiseen liikenteeseen niin otettais tietenki pois jostain muusta mikä toimii
juuri nyt verorahoilla.
Omakohtaisia
kokemuksia. Täällä Tukholmassa on sellaiset portit, kutsutaan spärreiksi joista
ei pääse läpi jos ei näytä lippua sensoriin. Mutta nämä jotka haluaa kulkea ilman
lippua, tekee yleensä niin että ne seisoo jonkun toisen selän takana ja kun se
jolla on lippu menee portista läpi niin tämä ilman lippua oleva menee hänen
selän takana myös porttien läpi.
Mutta minun
kanssa tämä ei onnistu vaan katson aina ettei kukaan ole minun selän takana ja
siitä ei moni ole tykännyt. Kerran yks mies kysy että ”oletko töissä täällä?” johon
vaan totesin että hän on varas.
Nämä mitä
kirjoitan on tietoja joita olen saanut kuulla henkilöiltä jotka
työskentelee julkisen liikenteen parissa ja myös netti sivuilta mikä kertoo
aiheesta. Esimerkiksi sl.se Tiedot ovat lähinnä Tukholman liikenteestä mutta en
usko että esimerkiksi Helsingin liikenteessä olisi kauheasti poikkeuksia.
kuva: mun ottama kuva |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti