lauantai 6. lokakuuta 2012

Julkinen liikenne.


Väkiluku Tukholmassa kasvaa ja tarve julkiseen liikenteeseen kasvaa. Raideliikennettä on enemmän mitä esimerkiksi Helsingissä ja lisää on tulossa esimerkiksi juuri rakenteilla oleva citybana junaliikenne.

Julkisilla liikkuminen ei ole ilmaista vaan siitä on maksettava. Jos et ole maksanut ja jäät siitä kiinni niin siitä seuraa sakkoja. Se on siis varastamista. Matkoista maksetaan sen takia jotta esimerkiksi SL joka on paikallinen HSL, pysyisi pystyssä ja liikenne toimisi.

Työntekijöiden palkat, huoltotyöt, rakentamiset ym. pitää pystyy maksamaan. Saamien tietojeni mukaan SL saa puolet tuloista verorahoista ja puolet lipputuloista.

On olemassa ihmisiä jotka ovat sitä mieltä että ne tulot on tultava kokonaan verorahoista. He ajattelevat että julkisilla liikkuminen on oltava jokamiehen oikeus ja siihen on köyhälläkin oltava varaa. He kapinoivat nykyistä systeemiä sillä että he itse kulkevat julkisilla ilman että maksavat matkaansa, lakia rikkoen.

Ymmärrän heidän periaatteen ja itsellänihän on tällä hetkellä tiukka tilanne ja en tiedä pystyisinkö kulkemaan julkisilla jos pitäisi päivittäin kulkea. Kuljen vaan silloin tällöin ja silloin ostan sellaisen leimattavan lipun mutta kuukausilippuun ei ole tarvetta. Vaikka rahat on tiukilla, ostan silti lipun kulkiessani julkisilla koska tämänhetkinen laki sanoo niin.

Nämä jotka ei osta lippua, aiheuttaa vaan ongelmia meille jotka haluaa matkasta rehellisesti maksaa sillä lipunhintojen jatkuva korotus johtuu  m.m. siitä että jotkut eivät maksa matkaansa mutta silti SL:llä pitää olla resursseja palvella heitä.

Myös junan ovien väliin viimetingassa juokseminen ja näin ollen ovien väkisin auki pitäminen korottaa lippujenhintoja koska ovi menee rikki ja se pitää huoltaa ja sehän myös maksaa. Sama on jos bussipysäkin lasi hajotetaan tai graafiittejä töhrätään joka puolelle, kaikki ilkivalta maksaa SL:lle ja niiden maksaja on loppujen lopuksi lipunostajat.

Jos siis nämä ihmiset haluavat että julkinen liikenne toimisi täysin verorahojen varassa niin he voivat sitä yrittää vaatia laillisin keinoin mutta niin kauan kun lipusta on maksettava niin siitä kuuluu maksaa, muutoin tekee kanssamatkustajille karhunpalveluksen.

Ja sitten kannattaa miettiä sitä että jos julkinen liikenne kulkisi täysin verovaroilla, eli 100%, eikä 50% niin kun nytten niin silloinhan se toinen 50% mikä menisi julkiseen liikenteeseen niin otettais tietenki pois jostain muusta mikä toimii juuri nyt verorahoilla.

Omakohtaisia kokemuksia. Täällä Tukholmassa on sellaiset portit, kutsutaan spärreiksi joista ei pääse läpi jos ei näytä lippua sensoriin. Mutta nämä jotka haluaa kulkea ilman lippua, tekee yleensä niin että ne seisoo jonkun toisen selän takana ja kun se jolla on lippu menee portista läpi niin tämä ilman lippua oleva menee hänen selän takana myös porttien läpi.

Mutta minun kanssa tämä ei onnistu vaan katson aina ettei kukaan ole minun selän takana ja siitä ei moni ole tykännyt. Kerran yks mies kysy että ”oletko töissä täällä?” johon vaan totesin että hän on varas.

Nämä mitä kirjoitan on tietoja joita olen saanut kuulla henkilöiltä jotka työskentelee julkisen liikenteen parissa ja myös netti sivuilta mikä kertoo aiheesta. Esimerkiksi sl.se Tiedot ovat lähinnä Tukholman liikenteestä mutta en usko että esimerkiksi Helsingin liikenteessä olisi kauheasti poikkeuksia.

kuva: mun ottama kuva

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti