keskiviikko 24. lokakuuta 2012

Opetus ja oppiminen.


Osasin itse jo lukea ennen kun aloitin 1 luokan ja muistan kun olin itse kolmannella ja siskoni ensimmäisellä luokalla ja kysyin äidiltä että milloin siskoni oppii lukemaan. Hän sanoi tyynen rauhallisesti että kyllä se jo ennen joululomaa osaa lukea. Tämä oli itsestään selvää ja näin siinä myös kävi.

Siskoni pärjäsi hyvin koulussa mutta itselläni oli vaikeuksia toimintarajoitteiden takia joista ei silloin vielä tiedetty. Selvisin kyllä ilman että jäin luokalle mutta arvosanat ei ollut kehuttavia. Olen miettinyt että olisinko pärjännyt paremmin jos olisin käynyt koulut Ruotsissa?

Nyt ehkä ihmettelette että miksi olisin saattanut pärjätä täällä ja tässä tulee vastaus. Muistan kun sain tietää että täällä ei vaadita lukutaitoa kun vasta kolmannella luokalla. Täällä annetaan lapselle enemmän tilaa edetä sen mukaan mihin itse pystyy kun Suomessa taas vedetään tiukka linja ja kelkasta ei pidä tippua.

Olisinko pärjännyt koulussa paremmin jos olisin saanut edetä enempi omaa tahtia? Mitä jos minulta ei oltais vaadittu että kertotaulu pitää osata tietyssä ajassa? Tai että se olisi ollut hyväksyttävää että minulla kestää kauemmin tajuta mitä tarkoittaa adjektiivi, substantiivi ja verbi?

Kun Suomessa en vielä ollut oppinut yhtä asiaa niin opettaja meni jo seuraavaan, kun taas Ruotsissa olisin saanut jatkaa sen yhden asian kanssa eikä minun olisi tarvinnut opetella sitä seuraavaa asiaa vielä silloin. Kuulostaa hyvältä mutta olisinko oppinut yhtä paljon mitä muut oppivat? Muut jotka kävivät samassa ajassa läpi enemmän mitä minä koska he oppivat enemmän?

Kuulin että täällä ei haluta painostaa lapsia oppimaan tietyssä ajassa koska silloin on olemassa riski että lapsi menee lukkoon eikä ikinä opi. Onko minulle käynyt näin? Se on huomattu että Suomessa lapset oppivat kyllä lukemaan vaikka heitä ”painostetaan” mutta kyse ehkä on niistä ”normaaleista” lapsista eikä meistä jotka ei pysy mukana kelkassa.

Nyt kun asiaa hieman tiedustelin tuttupiiriltä niin huomasin monen ihmetelleen tätä väitettä, että vasta kolmannella luokalla vaaditaan lukutaito. Monelta tuli kommentti että hän on oppinut lukemaan jo ensimmäisellä luokalla. Mutta ehkä ne olivat niitä aikoja kun he olivat lapsia ja nyt ovat ajat muuttuneet.

Varmasti myös opettajankoulutus ratkaisee ja se että Ruotsissa on enemmän maahanmuuttaja taustaisia lapsia. Suomessa opettajan työ on arvostettu kun taas Ruotsissa ei kiinnostusta tahdo löytyä.

Syynä voi olla ei pelkästään koulutuksen pituus vaan myös koulutuksen taso. Suomessa opettajat saavat oppilaat hiljaiseksi kun taas Ruotsissa eivät siihen pysty. Tämä on yleistystä mutta tällaisen käsityksen olen saanut. Uteliaisuuteni on herännyt ja haluan selvitellä asiaa tarkemmin.

Mutta miten saataisiin Ruotsiin sitten yhtä tasokas opettajankoulutus kuin Suomessa ja miten saataisiin lapset Ruotsissa oppimaan paremmin ja kunnioittamaan opettajia paremmin? Sehän on selvää että opettajien pitää olla koulutettuja ja heiltä on löydyttävä auktoriteettia jotta oppilaat olisi hiljaa, mutta entä se vaatimus? Olisiko parempi antaa lasten edetä omaa tahtia vai pitää tiukka linja?

Poikani käy suomenkielistä koulua ja siellä toimitaan enempi Suomen koulumallin mukaan, tietenkin Ruotsin opetusohjelmaa noudattaen. Siellä opetetaan hyvät tavat kuten sanoa kiitos, ole hyvä, anteeksi ja siellä otetaan puhutteluun jos on aihetta. Opettajalta tulee hyssss heti jos joku avaa suunsa ilman lupaa.

En ole käynyt muissa kouluissa seuraamassa oppitunteja mutta olen saanut käsityksen että ruotsalaisissa kouluissa ei ole niin. Moni on pettymyksen jälkeen vaihtanut lapsensa toiseen kouluun. Olen kuullut että luokka on ollut rauhaton eikä opettaja ole saanut oppilaita hiljentymään ja olen kuullut opettajista joiden mielestä lasten on osattava laskee 18+34 tyylisiä laskuja sormilla eikä heille olla opetettu kymmenjärjestelmää. Eli siis ykköset, kymmenet, sadat, tuhannet jne. Ja kuulemma opettaja on koulutettu.

Tosiaan sekään ei ole niin itsestään selvää että opettajat on koulutettuja. Itse aloitin opettajankoulutuksen jonka jätin parin kuukauden päästä kesken rahaongelmien takia mutta siellä oli kaks nelikymppistä naista jotka oli työskennellyt jo monta vuotta opettajana ilman koulutusta. Nyt he sitten saivat aikaiseksi hankkia myös koulutuksen. Suomessa tämä ei olisi mahdollista. Suomessa on myös pääsykokeet mitä täällä taas ei vaadita.

On pakko myöntää että nämä koulut mistä olen kuullut vain huonoa, sattuu olemaan kouluja missä on sanoisinko vain maahanmuuttaja taustaisia lapsia. Mutta mielestäni sillä, onko lapsi maahanmuuttaja taustainen vai ei, ei pitäisi olla mitään tekemistä sillä saako opettaja hänet hiljaiseksi vai ei. Ymmärrän jos on vaikeuksia oppia koska ehkä kielen kanssa on ongelmia tai he eivät saa kotona apuja läksyjen kanssa koska vanhemmat eivät osaa ruotsia mutta opettajan kunnioitus pitäisi silti löytyä. Enhän minäkään pärjännyt koulussa mutta olin silti hiljaa tunnilla, omissa ajatuksissani.

Tästä aiheesta voisin kirjoittaa lisää ja ehkä kirjoitankin kunhan saan tietää enemmän mutta tähän on hyvä lopettaa tältä erää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti