sunnuntai 20. tammikuuta 2013

Kolmas viikkokirje


Olen juuri pessyt koneellisen pyykkiä ja laittanut kuivumaan pojan avustuksella. Mitäs nyt? Tekemistä kyllä riittää. Pitäisi käydä laatikoita läpi ja pojan vaatekaappi sekä yrittää suursiivoa, varsinkin vessa. Mutta nyt iski yhtäkkiä väsymys. Pitäisikö mennä vähäksi aikaa lepäämään ja antaa pojan olla koneella. Toisaalta olen kuullut että päivällä ei saisi nukkua koska sitten voi illalla olla vaikeata nukahtaa.

Ai hitsi turistityö on myös tekemättä. Perjantaina oli opintokäynti kahteen turistitoimistoon mutta sain unohtaa sen reissun koska poika tuli kipeäksi. Nyt yritän että hän olisi huomenna koulukunnossa, niin pääsisin minäkin kouluun. Meillä on huomenna myös jokin opintokäynti.

Tämä viikko on mennyt koulussa turismin merkeissä ja siellä on aloittanut uusi palvelualan ryhmä myös. Olen saanut omat luokkatoverini ja ymmärtämään että ei minulla ole miestä mutta uudet oppilaat selvästi supisevat selkäni takana.

Ja sen voi arvata mitä he minusta puhuvat. Mitä he minusta luulevat?  Joskus tekisi mieli hankkia paita missä lukee ”en ole naimisissa”. Siinä on tietty se riski, että kaikki sinkut tulisi heti juttelee minulle, hehe.  

Turismiviikko on saanut minut innostumaan enemmän matkustamisesta. Olen harmitellut kun meidän passit ei ole enää voimassa ja uudet maksaa 1000kr. Mutta ilokseni huomasin että Ruotsinpassi maksaa 350kr. Meillähän on kaksoiskansalaisuus joten parempi hankkia Ruotsin passi niin pääsee halvemmalla.

Ajattelin mennä loppukuusta hoitamaan passiasiat ja sitten helmikuussa voisi lähteä Riikan risteilylle. Minulla on ilmainen tai lähes ilmainen lahjakortti mutta se menee just helmikuussa vanhaksi joten kiirettä pitää. Olen myös ajatellut mennä museoon pojan kanssa mutta vasta ensi viikonloppuna koska hän on nyt kipeä.

Tiskikone on myös tarkoitus hankkia mutta säästän siihen ensin rahaa ja ostan uutena käteisellä. Sitä ennen on tiskattava vaikka ei huvittaisi. Tai itse tiskaaminen ei oikeastaan ole tylsää mutta se vie aikaa. Sen ajan voi käyttää johonkin muuhun.

Ulkonakin on kaunis talvi-ilma. Jos ei poika olisi kipeä, niin voisi mennä vaikka pulkkamäkeen. Eilen oli -15 astetta. Koulussa jotkut oppilaat valittavat talvesta ja sen huomaa että eivät ole täältä pohjolasta kotoisin. 
Yksi egyptiläinen valitti kylmää kun oli -5. Sanoin että hei nyt on tammikuu ja pitäisi olla -20. Hän ei voinut ymmärtää minun asennetta ja sanoi että olen samanlainen kun hänen ruotsalainen vaimo.

Itse tykkään talvesta, kunhan julkinen liikenne toimii ja tiet aurataan ja hiekoitetaan. Talvisin on muutenkin niin lyhyet päivät, niin lumi on tervetullut valaisemaan ympäristöä.

Mutta nyt on mentävä tekee jotain muuta järkevää.

Talvinen sunnuntai, meidän takapiha.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti